חברי להקת צפוןמערב

מנהל הלהקה

פרופ' יוסףשיטרית

רכז הלהקה

אלי פדידה

זמריםשחקנים

מלכה בוחבוטשלו

יוכי בקסיסאמסלם

חנה בן חמו

אורלי דובני

שלום דןדנינו

אלי טולידנו

רחל מויאל

אלי פדידה

נגנים

דני אזנקוט עוּד

מוריס אזרד דרבוקה

דודו אטיאס גֶ'מְבֶּה

שלום דןדנינו עוּד

רפי וקנין אקורדאון

יחיאל חליווה כּמאנג'א (כנור)

אשר משעלי כּמאנג'א (כנור)

פרופ'  יוסף שיטרית

מייסד הלהקה ומנהלה

נולד בתארודאנת שבדרום מערב מרוקו בשנת 1941. עלה לארץ ב1963-. למד באוניברסיטה העברית בירושלים ובסורבון בפריס. מאז 1972 מרצה באוניברסיטת חיפה, שכיהן בה כדיקן הפקולטה למדעי הרוח וכמשנה לרקטור, לאחר שכיהן כראש אקדמי של היחידה הקדםאקדמית. פרופ' שיטרית מלמד בלשנות כללית ובלשנות צרפתית בחוג לשפה וספרות צרפתית וסוציולינגויסטיקה של העברית בת זמננו ושל הערבית היהודית בחוג ללשון עברית. כן הוא נתן קורסים באוניברסיטה העברית על השירה הערבית היהודית ועל הערבית היהודית בצפוןאפריקה. 

בשלושים השנים האחרונות מקדיש פרופ' שיטרית את מחקריו לתרבות יהודי צפוןאפריקה, ובמיוחד לחקר השירה העברית והערבית היהודית, לחקר לשונות היהודים והדיאלקטים הקהילתיים ולחקר תהליכי המודרניזציה של הקהילות. הוא פרסם מחקרים רבים על שירת הפיוטים של יהודי מרוקו, על השירה הערבית היהודית בצפוןאפריקה, על משוררים חשובים שאותם הוא גילה כגון ר' שלמה גוזלאן מתאמגרות, ר' שלמה חלואה ממכּנאס ור' דוד אלקאים ממוגאדור וכן המשוררת פריחא בת ר' אברהם בן אדיבה, שחייתה במרוקו ובתוניס במאה ה18-. פרופ' יוסף שיטרית מנהל גם מחקרי שדה רבים על תרבות יהודי מרוקו ורִאיין עד כה מאות אנשים במרוקו וברחבי הארץ ובמיוחד בשלומי, במעלות ובדימונה.

תכניות הלהקה מציגות מפֵרות מחקרים אלה.

אלי פדידה

בעל תואר שני בחוג להיסטוריה של עם ישראל ובוגר החוג ללימודי ארץ ישראל. מורה ומרכז שכבה בביתספר תיכון בטירת הכרמל. מורה דרך ומדריך טיולים במרוקו ובארצות נוספות.

שר ופועל במסגרת הלהקה מאז היווסדה בשנת 1979, ומכהן בה כרכז הלהקה. מעיד על עצמו: "שירת הפיוטים התנגנה באוזניי מאז היותי ילד, וכשהִגעתי לאוניברסיטת חיפה ושמעתי מפי פרופ' יוסף שיטרית על החוג לפיוטים שהתעתד לפתוח, זה היה מאוד טבעי עבורי שאמצא בו את מקומי. המפגשים של החוג, ההופעות והמִפגש הבלתי אמצעי עם השירה והמוסיקה האנדלוסית, עם שירת הפיוטים והבקשות נותנים לי תחושה של חגיגה אמיתית. כל פעילות כזו מרנינה את הלב ומגבירה בי את תחושת השייכות למסורת נפלאה, שיש לי הזכות להיות בין מחייה".

שלום דןדנינו

נולד במכּנאס ועלה לארץ בגיל 10. גדל והתחנך בקרית ביאליק. נשוי ואב לשלושה בנים ובת. שירת בצנחנים והשתחרר בדרגת סרן. התגייס למשטרה ומילא בה תפקידי פיקוד רבים. בוגר המכללה לפיקוד ומטה של משטרת ישראל. מכהן כראש אגף קהילה ומניעת פשיעה במשרד לבטחון הפנים בדרגת ניצב משנה.

מאז שנת 1984 ממלא בלהקה תפקידים של שחקןזמר ושל נגן עוּד. מעיד על עצמו: "שירת יהודי מרוקו לא הייתה זרה לי. מאז היותי ילד, גדלתי על ברכי שירה זאת. אולם, עם כניסתי ללהקה, נפתח בפניי עולם מלא של שירה ופיוט המשתלבים לכדי חזרה לשורשים ולמסורת אבות, שנשתכחה מעט אך משתבחת עם הזמן".

אלי טולידנו

נולד במכּנאס בשנת 1965 ועלה לארץ בגיל שנתיים. בוגר אוניברסיטת חיפה בכלכלה ובמינהל עסקים. משמש כמנהל מכירות בחברה לביטוח "ציון".

חבר בלהקה מאז שנת 1988. מעיד על עצמו: "השירה והפיוט של יהודי מרוקו הם כמעיין המתגבר, וככל שאני לומד קטעים חדשים, אני מבין עד כמה חסרה לי הבנת העולם העשיר והמופלא הזה".

מלכה שלובוחבוט

בעלת תואר מוסמך במינהל ובמדיניות ציבורית של אוניברסיטת חיפה. עוסקת בביקור הסדיר ובמניעת נשירת תלמידים במשרד החינוך.

חברה בלהקה משנת 1986. מעידה על עצמה: "כניסה לעולם מוכר, כך הרגשתי כשהגעתי בפעם הראשונה ללהקה. הפעילות בלהקה מקשרת אותי לשורשים של אבות אבותיי. אני שמחה על תרומתי לטיפוח ולשימור התרבות של יהודי מרוקו".

יחיאל חליווה

נולד במרוקו ב1950- ועלה לארץ בגיל שנה עם הוריו הרב יוסף ושרה. נצר למשפחת פייטנים. בוגר בית הספר להנדסאים בטכניון והתכנית להכשרת מנהלי בתיספר באוניברסיטת חיפה. בעל תואר ראשון ושני במינהל החינוך ותואר ראשון במתמטיקה. עוסק בהוראה בתחום החינוך המיוחד.

פייטן בביתהכנסת ופועל לשימור שירת הבקשות של יהודי מרוקו.. בלהקה מבצע קטעי סולו ומנגן על כנור. מעיד על עצמו: "הפעילות בלהקה תרמה לי ידע נוסף על תרבות יהודי מרוקו ועל השירה האנדלוסית ומשמשת לי מסגרת נוספת להתבטאות מוסיקלית".

אשר משעלי

נולד במרוקו ועלה בגיל 6 לארץ. קיבל את הכשרתו המוסיקלית מתוך לימוד עצמי ושהייה בין נגנים מיוצאי מרוקו.

מנגן בתזמורות מזרחיות רבות ומלווה בכינור זמרים ידועים כגון סאמי אלמגריבי ורימונד אביקסיס. מנגן בלהקה מאז 1996 על כּמאנז'ה (כנור צפוןאפריקני) ומנחה את לימוד החומרים המוסיקליים החדשים.

רפיוקנין

נולד ברבאט בשנת 1937. עבד כטכנאי הרכבות ברפא"ל.

מנגן על אקורדיאון בלהקה. מעיד על עצמו: "כנגן בלהקה אני רואה את עצמי כממלא שליחותלהנציח את המוזיקה האנדלוסית הנפלאה, שאינה מוכרת דייה בארץ. דרך הנגינה, אני מתחבר לשורשים ולנופי הילדות שהשארתי מאחוריי. אני שמח על שנפל בחלקי לתרום ולוּ מעט ולהעביר לדורות הבאים את המורשת של יהודי מרוקו".

רחל מויאל

נולדה בקרית אתא. למדה תעשייה וניהול במכללת יד נתן ועוסקת במכירות

חברה בלהקה מאז שנת 1994. מעידה על עצמה: "להקת צפון מערב מחברת ומקרבת אותי לשרשים של משפחתי ולתרבות העשירה של יהודי מרוקו. כל חזרה וכל הופעה גורמת לי להתרגשות ולשמחה רבה. הלהקה מטפחת ומקדמת את מורשת יהודי מרוקו בשירה ובפיוט. דרך חברוּתי בה חיזקתי גם את שרשיי ואת הקשר שלי עם אמי".

אורלי דובני

בוגרת אוניברסיטת חיפה במינהל החינוך, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומלמדת מדעי החברה בבתי ספר.

חברה בלהקה משנת 1988. מעידה על עצמה: "להקת צפון מערב פתחה בפניי צוהר לעולם של חוויות עשיר ומרגש. הלהקה מקשרת אותי לזכרונות ולאירועים של משפחתי ולשירה של אבא אליהו ז"ל שהיה נעים זמירות, חזן, פייטן וניגן על כלים שונים. אני גאה ושמחה על הזכות שניתנה לי להיות חברה בלהקה ולתרום לטיפוחה ולקידומה של תרבות יהודי מרוקו ואלג'יריה".

חנהבןחמו

נולדה בארץ וגדלה בטבריה. שירתה בחיל הים ולמדה עבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. עובדת במחלקת הרווחה במעלות, שבה ניהלה מרכז יום לקשיש. כיום מטפלת במשפחות נזקקות ומרכזת ועדות החלטה לילדים בסיכון. בוגרת המכון ללימודי דרמהתרפיה במכללת תלחי.

ללהקההגיעהבזמןלימודיהבאוניברסיטהוחזרהאליהאחריהפסקהשלשניםמספר. מעידה על עצמה: "החזרות המפרכות, הנסיעות וההופעות בארץ ובחו"ל מרגשות אותי כל פעם מחדש, ובמיוחד כשאני רואה את הקהל זוכר בערגה את הפיוטים ואת המוסיקה האנדלוסית ושר אתנו את השירים המוכרים. הלהקה היא עבורי משפחה שנייה, חמה ותומכת".

יוכי בקסיסאמסלם

נולדה וגדלה במגדל העמק, שירתה בצה"ל בתפקיד צפ"תית תעופתית בחיל האוויר. למדה באוניברסיטת חיפה ספרות עברית והשוואתית, לשון עברית וחינוך מבוגרים.

הצטרפהללהקהבזמןלימודיהבאוניברסיטהומאזהיא 'מרוקאית ברמ"ח איבריה'. מעידה על עצמה: "בהצטרפותי ללהקה גרמתי אושר רב להוריי, החזרתי עטרה לראשם. בעבר הם נאלצו לוותר בגללי על המנהגים והטקסים של בית הוריהם, ומאז הצטרפותי לא ויתרנו על כל הזדמנות לחגוג ולציין את המנהגים והמורשת. להקת צפון מערב היא המשפחה השנייה שלי מזה 27 שנים".

דוד (דוּדוּ) אטיאס

אחרון המצטרפים ללהקה. הוא מתופף על הגֶ'מְבֶּה, כלי הקשה אפריקני.

דוד נולד ב1960-, למד בבית הספר לאמנויות בתלחי, ומאז 1986 הוא מלמד  אמנויות בבתי  ספר בצפון הארץ.

מוריס אזרד

פעיל בלהקה מאז יומה הראשון כמתופף על דרבוקה. התלווה אז לאביו ז"ל, הנגן יעקב אזרד ששימש שנים רבות הנגן הראשי של הלהקה ולימד את חבריה חלק גדול מן הרפרטואר האנדלוסיהמרוקאי והאנדלוסיהאלג'יראי שהיא מבצעת במופעיה.