להקת צפון מערב

להקת צפון מערב פועלת זה כעשרים ושבע שנים במסגרת היחידה למעורבות חברתית של אוניברסיטת חיפה והפקולטה למדעי הרוח, בניהולו ובהדרכתו של פרופ' יוסף שיטרית.

מטרת הלהקה להביא לתודעת הקהל הישראלי את מִגוון המסורות המוסיקליות ואת היצירה השירית והפיוטית של יהדות צפוןאפריקה בכלל ושל יהדות מרוקו בפרט, בשתי הלשונות המקוריות של הקהילות השונות, העברית והערבית היהודית.

החומר המוגש על ידי הלהקה מקורו במחקרים שונים שעורך פרופ' יוסף שיטרית בנושאי היצירה הספרותית והמסורות הלשוניות של יהודי צפוןאפריקה, ובמיוחד השירה העברית והשירה הערבית היהודית שנשתמרה בכתבייד ובזכרונם של מסרנים.

הלהקה מורכבת כיום מבוגרי אוניברסיטת חיפה אשר מסורות אלה ויצירה זאת קרובות לליבם ולהווייתם התרבותית ואשר חלקם הקטן נולד במרוקו וחלקם הגדול נולד בארץ במשפחות של יוצאי מרוקו. ליווה את הלהקה מיום היווסדה ועד סמוך לפטירתו ביוני 1986 (על כינור ועוּד) יעקב אזראד, שהיה אחד הנגנים הידועים ביותר בקרב יהודי מרוקו. אחריו בא אשר משעלי ומעשיר את חברי הלהקה בידע המוסיקלי הרב שלו ובאמנות הנגינה שלו. נגנים נוספים מלווים את מופעי הלהקה על עוּד, כמאנז'ה (כינור צפוןאפריקני), דרבוקה, טר ואקורדיאון.

עד כה הופיעה הלהקה בעשרות רבות של מקומות בארץ בפני מבוגרים, סטודנטים ובני נוער, בערים הגדולות ובעיירות הפיתוח וכן במושבים, בצפון הארץ ובדרומה, במקומות כגון ירוחם, דימונה, בארשבע, אופקים, שדרות, אשדוד (כעשרים הופעות), אשקלון, מזכרת בתיה, רחובות, ראשון לציון, יבנה, בית דגן, לוד, בית שמש, ירושלים, תלאביב, בתים, חולון, פתח תקוה, אור עקיבא, קיסריה, פרדס חנה, חדרה, נתניה, קיבוץ העוגן, זכרון יעקב, עפולה, בית שאן, מגדל העמק, נצרת עלית, חיפה, עתלית, קרית אתא, קרית ים, קרית מוצקין, צור שלום, עכו, נהריה, מושב ספסופה, מושב זרעית, שלומי, מעלות, כרמיאל, צפת, טבריה וקרית שמונה, והביאה את הפיוט והשירה של יהודי צפוןאפריקה בפני עשרות אלפי צופים. תגובות הקהל היו תמיד נלהבות הן משום איכותו המיוחדת של החומר המוגש והן משום ההרכב הבלתי שגרתי של הלהקה, השואף להמשיך, לחדש ולטפח מסורות מוסיקליות ופיוטיות בנות כאלף שנה ולשלבן במסגרת התרבות הישראלית המתהווה. הלהקה גם קיימה מסע מוצלח ביותר בתשע קהילות יהודיות בצרפת וכן בבריסל.

הלהקה הוציאה עד כה 4 מארזים של קלטות, תקליטורים ודי.וי.די. על מכלול ביצועיה המוזיקליים, הכוללים כעשר שעות הקלטה וצילומים. איכותו של החומר המוקלט וגיוונו הגיעו לידיעת מלך מרוקו והוא שלח לפרופ׳ שיטרית, מנהל הלהקה, מכתב תודה והערכה דרך יועצו מר אנדרה אזולאי על מפעל זה של טיפוח והפצה של מסורת מוזיקלית ותרבותית שהייתה משותפת ליהודים ולמוסלמים במרוקו. ניתן לקרוא את המכתב בלחיצה כאן.

טלפונים למידע ולהזמנת מופעים, המארז והערכה

אלי פדידה, רכז הלהקה: 04-8446855 / 052-2824825

פרופ' יוסף שיטרית:  04-8251422 / 052-4812080

טל/פקס: 04-8288305 / 04-8257678